fbpx

Centra handlowe w aglomeracjach po I poł. 2019 r..

Rynek centrów handlowych w największych polskich aglomeracjach jest dojrzały i dobrze rozwinięty. Około 10 mln konsumentów o rocznej sile nabywczej bliskiej 410 mld zł ma duże możliwości wyboru lokalizacji, oferty i formatu obiektu, w którym robi zakupy.

Przyrost powierzchni handlowej w ostatnim półroczu nie był znaczący, ale warto zwrócić uwagę na zachodzące w obiektach zmiany jakościowe. Rozwój e-commerce i wchodzenie sieci handlowych w omnichanel wymusza na centrach handlowych stopniowe zmiany w zakresie rozwiązań technologicznych.

Największe, zarówno pod względem liczby obiektów, jak i ich powierzchni, są rynki aglomeracji warszawskiej i Górnego Śląska, zaś najmniejszym pozostaje Szczecin.

Lata 2018-2019 na rynku handlowym to czas dyskontów niespożywczych. Dynamiczną ekspansję prowadzą zarówno debiutanci, jak i podmioty o ugruntowanej pozycji. W dalszym ciągu rosną też sieci klubów fitness. Otwierają się także kina oraz centra rozrywki lub edukacji.

Czynsze w największych aglomeracjach pozostają stabilne. Praktyką rynkową staje się większa elastyczność w warunkach najmu.

Pobierz raport i dowiedz się więcej: