fbpx

Post-covidowa zmiana potrzeb pracowników – proces ewolucji zmian.

Już nie owocowe wtorki czy bilety do kina stanowią najpopularniejszą formę benefitów pozapłacowych. Dzisiaj najbardziej cenione są te rozwiązania, które pozwalają pracownikom zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne oraz wesprzeć ich w codziennych obowiązkach. Szybkość, dostępność i pełna swoboda w wyborze stały się charakterystyką post-covidowych programów pracowniczych.

Jeszcze do niedawna duże znaczenie w procesie podejmowania decyzji o wyborze miejsca pracy dla kandydatów stanowił program wellbeingowy proponowany przez firmę. Wraz z pojawieniem się epidemii rynek pracy stanął w miejscu, a sytuacja pracowników uległa zmianie. Od początku pandemii w Worksmile obserwujemy i analizujemy sytuację pracowników w nowej, covidowej rzeczywistości oraz oceniamy zmianę podejścia do rynku benefitów. Efekty tych obserwacji są zaskakujące.

Od siłowni do (auto)rozwoju

W czasie pierwszego lockdownu, gdy stanęliśmy przed dużą niewiadomą co do kształtu nowego ładu pracowniczego, dużą uwagę skupiliśmy na sytuacji pracowników. Zamknięcie siłowni i ograniczony dostęp do aktywności fizycznej sprawiło, że coraz częściej wybierano te dyscypliny sportowe, które były najprostsze w realizacji – w tym spacery, streaching, aerobik,  jazdę na rowerze czy jogging[1]. Dużą popularnością zaczęły cieszyć się również treningi online, które umożliwiały zadbanie o zdrowie fizyczne bez konieczności wychodzenia z domu. Widząc zainteresowanie taką formą aktywności, wielu pracodawców zdecydowało się na wykupienie pracownikom dostępów do onlinowych sesji treningowych.

Jednak codzienna rutyna i brak rozrywki czy zróżnicowania zadań sprawiły, że wiele osób  zaczęło zmagać się z rosnącą frustracją, a kumulujący się stres negatywnie odbijał się na ich zdrowiu psychicznym. W poszukiwaniu pomocy, wiele osób zaczęło interesować się medytacją, która stała się jedną z najchętniej wybieranych metod relaksu. Niezmiernie cieszy fakt, że wielu pracodawców dostrzegło zainteresowanie członków swoich zespołów pielęgnowaniem uważności i wychodząc naprzeciw ich potrzebom, uzupełniło program benefitowy o możliwość skorzystania z takich treningów. To jedna z podstawowych zmian, jakie zaobserwowaliśmy.

Potrzeba fachowego wsparcia

Jednak medytacja to nie jedyny obszar, który przyciągnął uwagę pracowników. Natłok stresu, brak bezpośrednich kontaktów ze współpracownikami i przyjaciółmi czy niepewność, znacząco wpłynęły na psychikę ludzką. Z danych opublikowanych przez ZUS w raporcie Absencja chorobowa w 2020 roku wynika, że w ciągu ubiegłego roku wystawiono ponad 1,5 miliona zwolnień lekarskich, których najczęstszym powodem były zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowań[2]. Dla porównania, w 2019 roku liczba wystawionych przez lekarzy zwolnień była o ponad ¼ mniejsza[3]. Dlatego realną formą wsparcia, która w czasie pandemii zyskała na wartości, stał się stały dostęp do fachowej pomocy specjalistycznej. Liderzy dostrzegli konieczność zapewnienia swoim zespołom większego zabezpieczenia medycznego, przez co wielu z nich uzupełniło programy benefitowe o dostęp do konsultacji psychologicznych. = Coraz częściej uwaga pracodawców zwracana była w stronę tych narzędzi, które gwarantowały dostęp do specjalisty o każdej porze dnia i z poziomu urządzeń mobilnych.

Przez żołądek do… pracy

Co ciekawe, wielu pracodawców zdecydowało się zagwarantować pracownikom dostęp do cateringu i możliwości skorzystania z dofinansowania obiadów. Wsparcie w tym zakresie okazało się szczególnie ważne i potrzebne tym osobom, którym nie udało się uniknąć zarażenia koronawirusem. Wielu ozdrowieńców zgodnie przyznawało, że wycieńczeni chorobą nie mieli siły i ochoty na samodzielne przygotowywanie posiłków. Dlatego bezkontaktowa dostawa pod drzwi była niezmiernie docenianą przez pracowników formą wsparcia. Ponadto osoby, które mogły liczyć na takie udogodnienie, miały możliwość skupienia większej uwagi na zawodowych wyzwaniach, wykorzystując standardowy ośmiogodzinny czas pracy na realizację postawionych zadań i dopełnienie obowiązków. I choć w czasach przed pandemią wiele firm praktykowało dofinansowywanie obiadów pracowniczych i możliwość skorzystania z gastronomicznej oferty benefitowej, ta forma wparcia nabrała szczególnego znaczenia.

W jakim kierunku idą  zmiany potrzeb pracowników? Powiedziałbym, że w czasie post-covidowym najbardziej optymalne programy wellbeingowe będą stanowiły hybrydę tego co cenione i pożądane przed i w czasie pandemii. Zasadnym jest, że w chwili zniesienia obostrzeń boom będą przeżywały siłownie i miejsca oferujące usługi kulturalno-rozrywkowe czy gastronomiczne. Uważam też, że wciąż będziemy obserwować  zainteresowanie tymi benefitami, które towarzyszyły pracownikom w czasie pandemii.  Jednak kulturę organizacyjną firmy w dużej mierze buduje mentalność zarządzających i to od nich zależy, w jaki sposób podejdą do nowej rzeczywistości. Dlatego, by w pełni wesprzeć swoich pracowników, liderzy muszą właściwie analizować ich potrzeby, przeżycia i doświadczenia, budując w oparciu o nie nowe programy pracownicze.

[1] Raport Wellbeing, społecznosci i benefity firmowe, …czyli jak możesz wspierać employee experience, Worksmile, Great Digital, Warszawa 2020, str. 4.

[2] RAPORT  ABSENCJA CHOROBOWA W 2020 R., Departament Statystyki I Prognoz Aktuarialnych, marzec 2021, str. 7.

[3] Tamże

Przeczytaj także: Technologiczny must have – biuro optymalnie zorganizowane.