fbpx

Jak rozpocząć działalność w centrum handlowym.

Poradnik dla początkujących przedsiębiorców

Lokalny przedsiębiorca planujący rozpoczęcie działalności w centrum handlowym powinien precyzyjnie przygotować business plan przedsięwzięcia. Otwarcie lokalu w centrum handlowym wiąże się bowiem ze sporymi nakładami finansowymi.

Od czego zacząć?

Przede wszystkim należy uwzględnić nakłady początkowe i bieżące koszty działalności oraz oszacować zakładane wpływy. Centrum handlowe daje dostęp do dużego przepływu klientów, ale to najemca musi zadbać, aby odwiedzający centrum stali się jego klientami i generowali obroty w jego sklepie. Ryzyko biznesowe spoczywa więc na najemcy.

Początkującym przedsiębiorcom chcącym zaistnieć w dużym centrum handlowym można poradzić działalność opartą na franczyzie. Wówczas najemca otwiera sklep sieciowy konkretnej marki i tym samym staje się atrakcyjnym partnerem dla wynajmującego. Zyskuje także na dostępie do know-how, wsparciu marketingowym sieci, rozpoznawalności marki, dostępności do wypracowanej grupy klientów.

Dobrym miejscem na rozpoczęcie działalności są osiedlowe centra handlowe. Oferują one szeroką gamę usług świadczonych właśnie przez drobnych przedsiębiorców. W lokalnych lub osiedlowych centrach łatwiej wyeksponować sklep – konkurencja, w porównaniu do dużych kompleksów handlowych, będzie znacznie mniejsza. Warto też pamiętać, że mniejsze, osiedlowe centra handlowe, są bardziej otwarte na drobnych przedsiębiorców. W takich obiektach łatwiej jest rozpocząć działalność opartą na własnym pomyśle. Niższe będą również koszty najmu.

Czego oczekuje właściciel centrum handlowego?

Właścicielowi centrum handlowego zależy na dobrych najemcach, tworzących atrakcyjna ofertę i budujących pozytywny wizerunek. Dotyczy to wyglądu sklepu, oferty oraz poziomu obsługi klienta. Kolejny aspekt to rzetelne prowadzenie działalności, w tym wywiązywanie się ze zobowiązań umowy najmu. Właściciel centrum oczekuje, że najemca będzie w stanie zapewnić – pod względem finansowym, jak i operacyjnym – odpowiedni poziom funkcjonowania lokalu w celu generowania obrotów na wstępnie zakładanym lub wyższym poziomie.

Najemca centrum handlowego zobowiązany będzie również do raportowania poziomu obrotów uzyskiwanych w lokalu.

Na co zwrócić uwagę przed rozpoczęciem działalności w centrum?

Najemca powinien dokładnie przeanalizować specyfikę swojej działalności i sprecyzować oczekiwania dotyczące lokalizacji. Np. inne wymagania będzie miał mały najemca gastronomiczny, a inne punkt oferujący usługi kosmetyczne czy oddział poczty. Ważne jest, aby klienci mogli łatwo dotrzeć do takiego punktu oraz chcieli korzystać z jego oferty. Istotne jest także sąsiedztwo innych najemców. Innym przykładem może być grupowanie najemców z danej branży (np. sklepy z obuwiem, sklepy sportowe) w celu stworzenia kompleksowej oferty dla klientów, co korzystnie wpływa na obroty poszczególnych sklepów.

UWAGA! Umowy najmu w centrach handlowych zazwyczaj są zawierane na czas określony. Zawierając taką umowę najemca przyjmuje na siebie obowiązek wywiązywania się ze zobowiązań umowy zarówno w zakresie prowadzenia działalności, jak i płatności przez cały czas jej trwania. Najemca powinien pamiętać, że przedterminowe zakończenie umowy najmu wiąże się z konsekwencjami finansowymi.