fbpx

Dieta MIND – czyli jak żywieniowo wspomóc nasz umysł?.

Diety MIND, to sposób żywienia, gdzie zawarte jest remedium na wszelkie nękające nas niedomagania.

W dobie dzisiejszych czasów każdy z nas pragnie być maksymalnie produktywny, cechować się kreatywnością, działaniem pod wpływem stresu, dobrą pamięcią i koncentracją. Dodatkowo cenimy długowieczność i robimy wszystko, aby zapobiec procesom starzenia się organizmu. Z tego względu powinniśmy zapoznać się z zasadami diety MIND, gdyż w tym sposobie żywienia zawarte jest remedium na wszelkie nękające nas niedomagania.

Dieta MIND jest skrótem od „Mediterranean – DASH Intervention of Neurodegenerative Delay” i stanowi połączenie dwóch niezwykle prozdrowotnych diet, mianowicie diety śródziemnomorskiej z dietą DASH. Według badań naukowych ten sposób żywienia stanowi niezawodną broń w walce nie tylko z chorobami otępiennymi. Naukowcy podkreślają także jej korzystne właściwości redukujące zarówno stężenie glukozy we krwi, jak i poziom złego cholesterolu. Z tego względu może być polecana nie tylko osobom starszym, czy intensywnie pracującym, ale także diabetykom i chorym kardiologicznie.

Dieta MIND remedium dla mózgu

Ideą, która przyświecała naukowcom w procesie tworzenia diety MIND było założenie skonstruowania takiego modelu żywienia, który w naturalny sposób wspomagałby dobrą kondycję fizyczną i psychiczną, ale także zapobiegałby rozwojowi szeregu chorób neurodegeneracyjnych, w tych choroby Alzheimera i demencji.  Według wyliczeń badaczy stosowanie diety MIND przez 5 lat pomaga odmłodzić mózg o prawie 8 lat, a także obniżyć ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera o ponad 53%.

Zasady diety MIND

Na potrzeby skonstruowania założeń diety MIND, produkty spożywcze zostały podzielone na 15 kategorii. 10 z nich to produkty szczególnie zalecane w diecie ze względu na swoje wyjątkowe właściwości. Pozostałe 5 kategorii twórcy tej diety wykluczyli lub znacznie ograniczyli ich spożycie. Do zalecanych kategorii produktów spożywczych korzystnych dla pracy naszego mózgu zaliczamy:

  • Zielone warzywa (co najmniej 3 razy/dobę)
  • Inne warzywa (min. 1 porcja dziennie)
  • Produkty pełnoziarniste (3 porcje dziennie)
  • Orzechy i nasiona (1 porcja dziennie)
  • Nasiona roślin strączkowych (min. 3 razy/tydzień)
  • Owoce jagodowe (2 porcje/tydzień)
  • Mięso drobiowe (2 porcje tygodniowo)
  • Ryby morskie i owoce morza (1-2 porcje/tydzień)
  • Oleje roślinne nierafinowane (ok. 40 ml dziennie)
  • Czerwone wino (120 ml dziennie)

Wszystkie powyższe produkty cechują się wysokim potencjałem antyoksydacyjnym. Są bogate w witaminę A, C, E, a także polifenole, które zwalczają wolne rodniki, a dzięki temu chronią nasze komórki przed starzeniem się czy też nowotworzeniem. Zdrowe oleje, a także orzechy i nasiona posiadają w swym składzie nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Lipidy te znacząco poprawiają odporność, regenerują tkankę nerwową, poprawiają więc funkcje zapamiętywania i uczenia się, a także korzystnie wpływają na gospodarkę hormonalną. Badania wykazały, iż kobiety, które w okresie ciąży jadały 2 porcje tłustych ryb morskich tygodniowo rodzą dzieci ze znacznie wyższym ilorazem inteligencji.

Co jest przeciwnikiem sprawnego umysłu?

Jeśli naszym celem jest zadbanie o sprawność mózgu, a także poprawa funkcji umysłowych powinniśmy wystrzegać się produktów z tzw. „czarnej listy”. Stanowią ją:

  • Czerwone mięso, szczególnie przetworzone
  • Masło i margaryna
  • Sery żółte
  • Słodycze
  • Dania smażone i żywność typu fast-food.

Produkty te łączy wysoka zawartość tłuszczu, szczególnie pochodzenia zwierzęcego. Nasycone kwasy tłuszczowe sprzyjają występowaniu chorób sercowo-naczyniowych i neurologicznych. Wysoki poziom przetworzenia żywności pozbawia produkty zawartości błonnika pokarmowego, a także zubaża je w witaminy i składniki mineralne. Z tego względu żywność taką powinniśmy ograniczyć w swoim menu do minimum.

Na choroby neurodegeneracyjne do dzisiaj nie znaleziono skutecznego leku. Pewne jest, że odpowiednia dieta ma silny, korzystny wpływ na sprawne funkcjonowanie naszego mózgu. Stosując dietę MIND znacząco opóźnimy starzenie się układu neurologicznego, przyspieszymy zdolności uczenia się i zapamiętywania, a także zminimalizujemy ryzyko demencji w wieku starczym. Łącząc ją z regularną aktywnością fizyczną z pewnością zachowamy sprawność umysłową i będziemy cieszyć się dobrym zdrowiem przez długie lata.