Czas na ciuchy 50+.

Nisza do zagospodarowania na polskim rynku odzieżowym?

Polskie społeczeństwo starzeje się. Już dziś blisko 45% mieszkańców naszego kraju stanowią ludzie powyżej 50 roku życia. Są to osoby urodzone na przełomie lat 60-tych i 70-tych XX wieku, które w momencie zmian ustrojowych w latach 90-tych, wchodziły właśnie w dorosłe życie. Nie wszyscy sprostali wyzwaniom, jakie przed nimi stanęły, ale trudno zaprzeczyć, że duża grupa osiągnęła sukces, korzystając z koniunktury i braku konkurencji na rynku. Ci „budowniczowie polskiego kapitalizmu” tworzą obecnie klasę średnią o stabilnej sytuacji materialnej, silnym etosie pracy i konsumpcyjnym podejściu do życia. Wśród nich aż 51% stanowią kobiety.

Według danych raportu Mobile Institute pt. „Gender Factor”, kobiety to najszybciej rozwijająca się grupa konsumentów pod względem wzrostu sprzedaży detalicznej. Największy odsetek sprzedaży generują kobiety w wieku 25-34 lata, ale zaraz na drugim miejscu plasują się panie powyżej 50 roku życia, które odchowały już dzieci i mogą skupić się na własnych potrzebach. To wymagająca grupa docelowa, kierująca się w decyzjach zakupowych przede wszystkim ceną oraz jakością produktów.

W tej perspektywie dziwi fakt, że na polskim rynku wciąż tak mała jest sieciowa oferta modowa dla kobiet w wieku 50+. Ogranicza się ona do strojów wizytowych oraz „do pracy”, z wyższej półki cenowej. Ubrania i dodatki dla tej grupy kobiet znajdziemy także wśród kompleksowej oferty dużych domów towarowych. Odzież codzienną, tanią i niskiej jakości proponują dyskonty modowe. I to właściwie wszystko, jeśli chodzi o ofertę sieciową.

Na szczęście dla kobiet 50+ na rynku wciąż istnieją małe rodzime firmy produkujące odzież dla tej grupy konsumenckiej. Adresy sklepów rozchodzą się głównie poprzez „marketing szeptany”, a punkty sprzedaży ulokowane są często w bocznych uliczkach, w mniejszych miejscowościach, z dala od znanych i ruchliwych ulic handlowych oraz centrów handlowych.

Coraz większą popularność, jako miejsce zakupów odzieży, w tej grupie wiekowej zyskuje internet. Dzięki niemu możemy skorzystać z oferty sklepów z całego świata. Jednak, oprócz wielu zalet, e-commerce ma pewne ograniczenia, jak na przykład: sposoby płatności, terminy dostaw czy reklamacje i zwroty.

Wydaje się zatem, że istnieje nisza do zagospodarowania na bardzo już konkurencyjnym polskim rynku odzieżowym – moda dla pań 50+. Należy pamiętać, że osoby w tym wieku są coraz bardziej aktywne, dbają o swój wygląd i kondycję. Warto się zatem zastanowić, a najlepiej zbadać, jakich ubrań poszukują dziś konsumentki 50+. Może się bowiem okazać, że tradycyjna garsonka jest już dawno poza zainteresowaniem omawianej grupy.