5 sposobów na porządek w biurze.

Sprytne triki na to jak okiełznać biurowy chaos

Stosy piętrzących się na biurkach i w szafkach dokumentów i plączące się pod nogami pracowników kable – tak większości z nas wciąż kojarzą się przestrzenie biurowe. Jednak wraz ze zmianami w sposobie aranżacji i planowaniu biur, które są coraz bardziej kolorowe, przytulne i nie przypominają już open space’ów sprzed dziesięciu lat, zmienia się także podejście firm i ich pracowników do dbałości o porządek w biurze. Jak go utrzymać i co dzięki temu można zyskać?

  1. Zasada czystych biurek

Bez wątpienia postęp technologiczny, który umożliwia przechowywanie większości dokumentów w wersji elektronicznej ułatwia firmom wprowadzanie nowych zasad. Jedną z nich jest, coraz śmielej i chętniej stosowana, zasada czystych biurek, która sprowadza się do tego, że po zakończeniu pracy wszystkie rzeczy muszą zostać zebrane i schowane do zgrupowanych w jednym miejscu szafek. Colliers przy okazji remontu biura i przechodzenia na system biura elastycznego pozbył się szafek i kontenerków pod biurkami, a w zamian każdy z pracowników dostał swoją szafkę na niezbędne rzeczy. Oczywiście takie zmiany zawsze budzą opór, a niekiedy nawet bunt. Musi minąć trochę czasu zanim wszyscy przyzwyczają się do tego, że muszą zostawić puste biurko, ale w dłuższej perspektywie taka zmiana wszystkim wychodzi na dobre i doceniają oni nie zagraconą przestrzeń wokół siebie, w której lepiej się pracuje.

  1. Nie jemy przy biurkach

Podobnie jak w przypadku zasady czystych biurek również tę zasadę Colliers wprowadził przy okazji zmiany biura. Pozwoliło to na zwiększenie porządku i estetyki w biurze, ale też sprawiło, że pracownicy częściej spotykają się w kuchni, a przy okazji integrują się i poznają osoby, których normalnie w tak dużej organizacji najprawdopodobniej by nie poznali. Choć być może nie jest to najwygodniejsze z punktu widzenia pracowników, dla których zawsze istnieje pokusa jednoczesnego jedzenia przy komputerze i pracowania, to docelowo rozwiązanie to wpływa bardzo pozytywnie na integrację wewnątrz firmy i przepływ informacji.

  1. Biuro bez kabli

Dzięki rezygnacji z telefonów stacjonarnych oraz całkowitego przejścia na laptopy w biurze Colliers możliwe było ograniczenie do niezbędnego minimum kabli

znajdujących się na każdym biurku. Poza walorem estetycznym ułatwia to pracownikom przemieszczanie się po biurze i pracę z dala od własnego biurka – w salce konferencyjnej, chill out roomie czy gdziekolwiek indziej.

  1. Porządek w kuchni

Niemal każdy pracownik biurowy zna widok piętrzących się w firmowej kuchni brudnych naczyń. Nie ma nic przyjemnego w przygotowywaniu porannej, nawet najsmaczniejszej kawy, tuż obok wysypujących się ze zlewu kubków, talerzy czy misek. Jak temu zaradzić? Po raz kolejny okazuje się, że najbardziej oczywiste rozwiązania są najlepsze, a wymagają jedynie odrobinę dobrej woli. W kuchni Colliers postawiony został stojak na naczynia, taki sam jaki spotykamy w kantynach. Pracownicy zamiast dorzucać brudne naczynia do zlewu odkładają je na stojak, który później jest oczyszczany przez serwis sprzątający.

  1. Mniej koszy na śmieci

Jeśli zajrzymy pod biurka w tradycyjnym biurze najprawdopodobniej pod każdym z nich znajdziemy mniejszy lub większy kosz na śmieci. Ideą Colliers jest zredukowanie koszy do jednego na dany obszar i używania od razu pojemników umożliwiających segregację odpadów.