fbpx

3 x lokalizacja, czyli jak szukać lokalu przy ulicy handlowej.

Krótki poradnik dla początkujących

Znalezienie lokalu przy ulicy handlowej w dużym mieście nie jest łatwym zadaniem. Jego trudność wzrasta wraz ze specyfiką działalności, którą chcemy prowadzić. Najważniejsza jest oczywiście lokalizacja. Jak ją określić? Warto zwrócić uwagę na trzy podstawowe kwestie.

1. Lokalizacja w odniesieniu do konsumenta

Jednym z najtrudniejszych, a zarazem najważniejszych zadań, jest wybranie odpowiedniej lokalizacji. Trzeba dobrze znać swój produkt i jego odbiorców. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie gdzie jest najwięcej naszych potencjalnych klientów? Czy robią zakupy w czasie pracy czy w czasie prywatnym? Poruszają się komunikacją miejską czy autem? Czy dokonują zakupów pod wpływem impulsu?

Odpowiedzi na te pytania pozwolą nam określić gdzie powinien znajdować się nasz sklep. Pierwszy krok to określenie, która dzielnica miasta nas interesuje. Później musimy doprecyzować profil klienta i na tej podstawie ustalić czy interesuje nas lokal przy głównej ulicy czy może w drugiej linii zabudowy.

 2. Lokalizacja i jej najbliższe otoczenie

Bardzo ważną rzeczą dla naszego biznesu może okazać się najbliższe sąsiedztwo. Jest to niestety rzecz na którą kompletnie nie mamy wpływu, dlatego warto poprosić swojego doradcę, aby spróbował dowiedzieć się np. na jaki okres podpisane są umowy w sąsiadujących lokalach i czy nie szykują się w nich zmiany. Pozwoli nam to zminimalizować ryzyko pojawienia się np. nieodpowiedniego sąsiada lub konkurenta.

3. Lokalizacja – spójrz w przyszłość

Warto też sprawdzić, jak będzie się zmieniała okolica w której chcemy prowadzić sklep. Czy któryś budynek zostanie wyburzony, a może powstanie nowy? Czy w najbliższej okolicy podejmowane są jakieś społeczne lub miejskie inicjatywy? Czy ustalony jest plan zagospodarowania przestrzennego, a jeżeli nie to czy jest już projekt i czy jest on zgodny z naszymi oczekiwaniami?

Wszystkie te rzeczy mają ogromne znaczenie przy długoterminowych umowach najmu. 

Dobra rada – jeżeli szukamy lokalu, w którym chcemy prowadzić np. restaurację musimy dodatkowo wziąć pod uwagę:

  • specyfikację techniczną lokalu – istotny jest odpowiedni przydział mocy, aby móc podłączyć np. piec konwekcyjny. Trzeba również sprawdzić czy jest możliwość zamontowania wentylacji i klimatyzacji lub separatora tłuszczu,
  • możliwość sprzedaży alkoholu – ważna jest tu odległość od szkół, placówek oświatowych oraz kościołów. W bardzo wielu przypadkach tzw. „zgoda na alkohol” zależna jest od spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej, które muszą wyrazić na nią zgodę i niestety zawsze mogą ją cofnąć. Z tego powodu wielu restauratorów decyduje się na wynajem lokalu tylko w budynkach biurowych, gdzie nie ma tego ryzyka.
  • możliwość zorganizowania ogródka całorocznego lub sezonowego – czasami teren przed lokalem należy do miasta. Trzeba wówczas sprawdzić czy urzędnicy wyrażą zgodę na powstanie ogródka gastronomicznego. Jeżeli teren należy do wynajmującego warto zawrzeć w umowie najmu zapis o możliwości jego stworzenia oraz od razu ustalić warunki najmu.